Tuesday, August 26, 2008

Harilik saar

(Copytud Hilise blogist)
Fraxinus excelsior L.Pildid ei ole just kõige paremad, aga lühike vihmavaba periood ja märg kõrge rohi ei lubanud mul paremaid klõpsata.
Liigikirjeldus
No aru ma ei saa, miks sellele puule omistadakse halba mõju inimesele - druiidid arvavad, et
Minule on ta puude ja kõikide taimede valitseja, puu, kellele ma omistan headust, tarkust ja võlujõudu, puu, kelle mõju on mind saatnud kogu mu elu – kõik, mis on minus head, on osa ka saarelt saadud. Olen rohkem tunnete kui mõistuse inimene ja usun pigem seda, mida minu eellased geenidesse talletanud. Metsa jumaldamist pole ma geenidega kaasa saanud. Kuigi roheline ka lemmikvärv, eelistan sinist. Usun kivi, värvide ja helide jõudu, valguse jõudu. Ju mu esimene esivanem sai alguse mingist rakukesest kõrgel kaljul, tuulte tallermaal maa ja taeva vahel, kus kusagil all möllasid metsikud lained. Rohelist metsa seal polnud ja siiani pole ma õppinud metsa armastama.Aga saar õpetas mulle kui imeline võib olla roheline ja et ka puud võivad olla minu sõbrad.Lapsepõlv mööduski mul suuremalt jaolt hiigelsuure saare kaitse ja õpetuse all.Kasvades vaevalt meetri kaugusel meie majaseinast, oli see sajandivanune hiigelpuu nagu kaitseingel laotanud oma võra üle majakatuse ja minu mängumaa, mis tundus olevat võlumaa tänu läbi saare lehestiku langeva valgusemängu. Ta oli koduks nii meie mängumajale, oravaperele ja harakatele. See puu oli kõigi meie rõõmude ja murede osanik, hea, omane ja sooja südamega, osa meie majast, meie söögilauast ja tervendajast, minu looduslik "ristiema". Hea mängukaaslane, kaitsja, lohutaja ja õpetaja. Maitsvate viljadega ja verd puhastava toimega söögi- ja ravimtaim. Ja ma ei liialda sugugi kui lisan, et ka hinge puhastaja.Kui teisi puid võin tunde järgi jaotada täpselt kas “emapuudeks” (naissooliseks)nt. pihlakas, pärn, õunapuu jt, ja teisi “isapuudeks” (meessooliseks) nt kuusk, mänd, tamm, jalakas, siis saarel on olemas nii ema- kui ka isapuid. Ma ei tea,kas keegi on veel seda täheldanud, hakkasin täna internetis otsima kirjutisi saare kohta ja leidsin selle artikli saare seksuaalsusest Kas tõesti võib selle jutu järgi teha järeldus, et minu tundel võib õigus olla? Peaks kevadel minema õisi uurima, iseasi, kas minust nüüd ka puu otsa ronijat on? Aga…

Veel natuke saarest
Skandinaavlased peavad saart kosmiliseks pühaks puuks. Lisaks pühendatud Jupiterile.Sümboliseerib kohanemisvõimet, arukust ja tagasihoidlikust. Kreeka mütoloogias saare nümfideks meliaadid, kes sündisid Kronose mõõga läbi kastreeritud Uranose verepiiskadest. Meliaade peetakse inimeste eellasteks.Niipalju siis saare mütoloogiast.Saare noored lehed olid meie peres alati üheks komponendiks koos metsmaasika lehtede (korjati enamus peale esimest külma, punasekirjusid) ja viirpuuõitega, kas ka veel midagi lisati, ei tea, aga kindlalt üks talvistest jookidest. Mina muidugi krõmpsutasin nii pungi kui ka tillukesi lehti ja keegi ei keelanud. Kuna ma rohkem elasingi saare otsas, siis oli ka nende "tiivakeste", viljade korjamine minu amet, neid marineeriti nagu ka aedoa kaunu ja pärnapungi ja olid talvise lihatoidu lisandiks (põhiliselt küülikuliha, kuni neid lubati linnas kasvatada)Leidsin ka ühe lingi http://www.medicina.kharkov.ua/herbal/yasen.html kus kirjas saare ravitoimest ja mida ja kuidas... :)
(Lillekasvataja jätkab:)
Need kolm fotot lisasin juurde, et oleks ilusasti nö. dokumenteeritud saare lehed, oksad ja õhtune troopiliselt mõjuv siluett. Muideks, kui oma lapsepõlve mängusid meenutada siis saare oksi kasutasime meie kontidena. Mis imelikke mänge me niimoodi siis mängisime, ei mäleta aga kontidena kasutust nad igal juhul leidsid. Eks nende välimuse tõttu. Neist sai ka nukkudele keresid tehtud. Tuli vaid sobilikku oksa otsida.

No comments: